»Foliations«

Köp din biljett redan idag!


Fre 5/4 kl. 18:30

Katrineholm Kammarmusikförening

Lör 6/4 kl. 17:00

Scala Biografteater, Ystad

Om Programmet

Foliations - En Resa Genom Tid

Upplev musikens evolution när Jan Bach tar med dig genom historien på ett pedagogiskt sätt. Med ett tema och utvecklande variationer får vi lyssna till allt från tidig renässans till moderna tolkningar. Bachs "Foliations" blandas med Vikot Ewalds "Quintet no. 1" som är en av de viktigaste kompositörena innom brasskvintett. Hans kvintetter tog brasskvintetten upp på kammarmusikscenen och med sina romantiska klanger kan han beröra vem som helst.

Utöver detta spelas även Iron Horse utav Kevin McKee vilket skildrar en tågresa genom de smäktande landskapen i Shasta Vally

Program

Jan Bach Foliations, Tema + Var. 1 - 6

Kevin McKee Iron Horse

Jan Bach Foliations, Var. 7 - 10

Lucas Flink Synopsis

Jan Bach Foliations Var. 11 - 15

Viktor Ewald Quintet No. 1

Jan Bach Foliations, Var. 16 - 19

BrassUnit


BrassUnit är en prisbelönt brasskvintett som består av unga musiker från södra och västra Sverige. Idag studerar samtliga på musikhögskolor i Malmö, Berlin och Stockholm för framstående professorer som Håkan Hardenberger, Louise Pollock och Markus Maskunitty. Musikerna är drivna och är aktivt frilansande i professionella sammanhang i Sverige, Köpenhamn och Tyskland. Medlemmarna träffades via en helgkurs i Vänersborg för unga och ambitiösa musiker och har sedan dess hållit kontakten och blivit goda vänner. BrassUnit skapades först som ett gymnasieprojekt under hösten 2020 med målet att göra en konsert. Efter hösten 2020 valde medlemmarna att fortsätta samarbeta och har sedan dess genomfört ett flertal störra turnéer och enskilda konserter runt om i Sverige.

Om programmet

Jan Bach Foliations


Jan Bach (11 december 1937 – 30 oktober 2020) var en amerikansk kompositör. Han undervisade vid University of Tampa (Florida) från 1965 till 1966 och vid Northern Illinois University i DeKalb, Illinois (musikteori och komposition) från 1966 till 2002. Hans främsta instrument var horn, och han var känd bland hornister för sina hornbitar. Han spelade också piano.

Enligt James P. Cassaro som skrev i New Grove Dictionary of Music, "är en dominerande aspekt av [Bachs] arbete hans charmiga och outtömliga humor." Cassaro fortsätter med att påpeka att "i alla genrer visar Bachs verk både strukturell klarhet och en subtil användning av instrumentell klang." Rick Anderson i Quarterly Journal of the Music Library Association (juni 2007), sid. 925-926, kallar Bach "en av Amerikas något dolda skatter" och noterar de "två sidorna, lika viktiga, av Bachs musikaliska personlighet...hans allvar...och hans humor". Barry Kilpatrick i American Record Guide (januari–februari 2007), sid. 55-56 anmärker att "[Bach] skriver svår musik, för att vara säker. Jag tror att det är en främsta motivation, att döma av hans egna kommentarer om hur både hornkonserten och den franska sviten kan vara de svåraste verk som någonsin skrivits för horn. Kanske kommer denna motivation från det faktum att han är en hornspelare. Oavsett orsaken är resultatet att endast den högsta nivån av spelare kan verka behärska pjäserna. Alla andra kan bara försöka hårt."

Foliaitons är ett verk i 20 satser där Bach tar med lyssnaren genom tidshistorien genom att bearbete att motiv i olika varitioner.

Kevin McKee Iron Horse

Så här säger McKee själv om stycket:


I. The Blue Goose


In my hometown, Yreka, CA, there used to be a beautiful steam engine called the Blue Goose that took visitors on a slow excursion through Shasta Valley. Picture a vast valley of rolling hills surrounded by snowcapped mountains (not too unlike the Rohan realm from the Lord of the Rings). During many summers of my childhood my father and a friend of his used to go down to the depot with their guitars and entertain Blue Goose passengers with old-timey songs. I’d often tag along and watch as the train pulled out of the station. To this day there are few things that will set my imagination off as much as train tracks disappearing around a bend.

The Blue Goose was my starting point for this pastoral first movement. It opens with the listener (or passenger, rather) being slowly awoken by the morning light and the faint sound of a train chugging along. A glance out the window reveals the beautiful valley and the rest of the movement attempts to accompany the ride. While the music I’ve written would seem overly dramatic as a soundtrack to the actual Blue Goose excursion (it was a slow train), it is very much in the spirit of my memory of those times and my feelings toward that place.


II. Highball on White Pass


By contrast, thismovement is a dark, balls-to-the-wall thrill ride. White Pass is an Alaskan train route that is noted for it’s epic scenery, cliff-hanging turns and steep grades. This movement opens mysteriously on a dark and snowy night as a beast of an engine, shrouded in steam, awaits the highball (train lingo for “all clear to go”). The ball is raised and the massive iron horse blows a whistle and pulls out - excruciatingly slow at first but gradually gathering speed. Before long it’s blazing ahead at a dangerously fast clip along epic ravines, over chasms, around crazy turns…you get the picture!

Kevin McKee (f. 1980) är en amerikansk kompositör med huvudsaklig tonvikt inom mässingskammarmusik. Han föddes och växte upp i Yreka, Kalifornien, en liten bergsstad i hjärtat av "Staten of Jefferson" (Norra Kalifornien). Han började spela trumpet i grundskolan på uppmaning av sin far, som var gymnasielärare i musik i stan. Han fortsatte med att tjäna två grader i trumpetframförande; en BM från Sacramento State, där han studerade med Gary Dilworth, och en MM från University of Maryland, under Chris Gekker. Han är också en alumni från Aspen Music Festival och National Orchestral Institute..Han blev inspirerad att skriva sin första komposition, Escape for brass quintet, efter att ha deltagit i 2006 MMCKs kammarmusikfestival i Japan och fått möjligheten att arbeta med den otroliga kompositören/trumpetaren Anthony DiLorenzo. Han har njutit av att utöka sin katalog sedan dess. Hans musik har framförts på alla icke istäckta kontinenter och kan höras på över 40 inspelningar. Han har bidragit till International Trumpet Guild Journal och är medlem i ASCAP, genom vilken han har mottagit många ASCAP Plus-priser. Förutom att komponera är han en aktiv trumpetare i DC-området och har varit andra trumpet i Britt Festival Orchestra i Jacksonville, OR sedan 2009. Han tycker också om att undervisa på International School of Music och på DC Youth Orchestra Program. till sin privata ateljé. Han bor med sin fru, två döttrar och katt.



Lucas Flink Synopsis

Lukas Flink är trombonist och kompositör som studerar i Oslo för professor Jonas Bylund. Han var vunnit tävlingar som t.ex. Polstjärnepriset är är idag aktiv frilansare.

Infår BrassUnits turne 2022 beställde gruppen detta verk av Lukas vilket blev en hit. Stycket heter Synopsis vilket är en sammanfattning av någoting större. Vad just synopsis handlar om vet ingen helt säkert med att det är en spelging av någonting större är givet.

Wiktor Ewald Quintet nr. 1


Victor Ewald är känd för sina mässingskvintetter, skapade 1888-1912.

Den första kvintetten har fyra satser med livfull komposition och virtuost spel.


Sats I: Inleds med repetitiva toner, skapar varm effekt när stämmor blandas. Melodin flyter smidigt mellan instrumenten. Kraftfulla klimax förenar stämmor. Snabba harmoniska skiften i Db-dur håller intresset uppe. Öppningstemat återkommer mot slutet.


Sats II: Börjar med unison melodi från trumpet och trombon, utökad med hela ensemblen. Trumpet leder, andra stödjer. Ewalds skickliga stämfördelning märks.


Sats III: Tretonigt motiv inleder, par av stämmor tillkännager satsens start. Långsam spelar trumpetens lyriska solo över brett komp. Ewalds rika harmoni ger djup.


Sats IV: Energi i finalen, alla stämmor aktiva. Unisont spel blandas med sololinjer. Molltonalitet kontrasteras med dur. Kvintetten avslutas triumferande i unison.

Sammabeta med oss?

Producent


Oskar Back

+46 73 335 35 00

oskar.back@brassunit.se

BrassUnit


INFO

+46 73 335 35 00

info@brassunit.se